keskiviikko 28. huhtikuuta 2010

Kuvilla hän piirtää sielunsa maisemaa, sanoin hapuilee totuutta


Vielä pitäisi jaksaa
opetella aakkoset alusta asti
takaperin
latinaksi


haparoida pimeässä etsien
valokatkaisijaa
jota ei ole


Vielä pitäisi jaksaa


kätkeä kyyneleet jotka painavat
silmäluomia
sisältäpäin


tanssia riehakkaasti
paljain jaloin
lasinsiruilla


Vielä pitäisi jaksaa


mahdottomuuksiin asti
epätoivon tuolle puolelle


kun muut menivät
jo aikoja sitten
ja sinä jäit 





Vaiti!

Kuuletko
kuinka aamuyön tunteina
kasteen alla
vanamo kurkottaa kohti taivasta?


Tunnetko 
kuinka syvälle 
maan ääreen
suonsilmäke vaipuu?


Kuinka suunnattoman ihmeellinen 
on sydämen syke
paljaalta iholta korva rintaa vasten
kuunneltuna. Ainoalla oikealla tavalla.



Lentohiekkaa


Sinä tarvitset vakaan perustan
peruskallion
ikuisen, horjumattoman.


Minä olen tuuli
epävakainen sää 
ja lentohiekka.


Sinä sanot
ei hiekalle voi rakentaa
ei tuuleen luottaa
lentohiekka pettää aina.


Mutta minä olen
tuuli
epävakainen sää
lentohiekka.




Tänä unettomuuksien yönä
en löydä rauhaa
myrsky sisälläni ei vaikene
eikä uni suo lohdutusta
ei ole paikkaa jonne piiloutua
tai paeta


Tänä unettomuuksien yönä
haudatut pelot
kauan sitten unohtuneet
repivät rikki hiekkalinnat
aukovat arvet
haalistuneet.


Tänä unettomuuksien yönä
on vielä kerran
käytävä taistoon
noustava mahdotonta vastaan
ja kukistettava se
vielä kerran
tänä yönä

minä itse
pahin vastustajani.








Niin autuas on hetkenkin unohdus.
Ettenkö haluaisi
juoda päätäni täyteen
rikkoa verisuonteni pintaa
huumeneuloin
hypätä sillalta ajattomaan avaruuteen

Unohtaa kaiken.

Mutta mitä se auttaisi?


Heräisin huomenna,
Pää kipeänä
Suonet tykyttäen, 
Sairaalan letkuissa


Sielu aivan yhtä rikki kuin tänäänkin.




Vain yhdellä tavalla

Sinä voit minut menettää.
Vain yhdellä tavalla.

eikä se ole
joku toinen 
tai 
kuolema.

Se on
kahlitseminen.


Minun sydämeni
on minun
ja vain minun.


Eikä se voi 
koskaan olla
sinulle
muuta kuin lepopaikka,
satama
keskellä myrskyävää vettä.

Sen kun ymmärrät, 
saat minut aina pitää. 


 

Annan lasikenkieni särkyä
Tanssin
menneisyyteni haudoilla
lasin siruilla
paljaat jalat,
verta vuotavat
kirjoittavat historiaani uusiksi.

Ja minä annan lasikenkieni särkyä
enää en odota
valkoista ratsua.

Tässä kalpeassa aamun kajossa
minä riisuudun.

Riisun pois
kaikki vaateet
kaikki odotukset
kaikki lauseet jotka alkavat
           pitäisi
          olisi hyvä
          sinun tulisi

Seison aamun kalpeassa valossa
alasti
ilman odotuksia
ilman kahleita.



Joku raja
Kepeästi hän hinnoittelee
tavallisen
erikoisen
tavattoman
suihin oton
pikaisen
koko yön
ja kanta-asiakkaille kondomit kaupan päälle.
Mutta 
suoraan suulle et saa suudella.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti