maanantai 29. maaliskuuta 2010

Vierge Moderne

En minä ole nainen. Olen neutri.
Olen lapsi, hovipoika ja rohkea päätös,
olen naurava häive helakanpunaista aurinkoa.
Olen kaikkien ahnaitten kalojen verkko,
olen malja kaikkien naisten kunniaksi,
olen askel kohti sattumaa ja perikatoa,
olen hyppy vapauteen ja omaan itseen...
Olen veren kuiske miehen korvassa,
olen sielun vilu, lihan kaipuu ja kielto,
olen uusien paratiisien portinkilpi.
Olen liekki, etsivä ja röyhkeä.
Olen vesi, syvä mutta uskalias, polviin saakka,
olen tuli ja vesi rehellisessä yhteydessä,
ilman ehtoja.


(Edith Södergran, suomennos: Pentti Saaritsa)


En minä ole nainen. Enkä morsian. En koiranomistaja. En opiskelija. Olen neutri. Olen kaipaus. Lupaus ja rohkeus joka toteuttaa lupauksen. Olen laumani jäsen. Vapaa ja vain omasta tahdostani kahlehdittu. Olen uteliaisuus. Loputon kysymysten tulva. Jano tietoa kohtaan ja tahto tehdä hyvää.

1 kommentti:

  1. Kiitos että joit tämän. Teen runosta omaa patistaa jo toista kertaa. Hyvä, että alkuperäinen on netissä myös suomeksi.

    VastaaPoista